Skip to content
Home » מדוע חשוב שהתוכן שלך יכתב על ידי אדם ולא בינה מלאכותית?

מדוע חשוב שהתוכן שלך יכתב על ידי אדם ולא בינה מלאכותית?

דמיינו את עצמכם יושבים במשרד, מול קובץ וורד ריק לחלוטין. המשימה שלכם – לכתוב מאמר עבור לקוח שדורש מחקר רב, היכרות עם עולם התוכן שלו, המוצרים הקיימים בעולם תוכן זה והעגה (ז'רגון) המקצועית. לפתע, עולה במוחו רעיון. במקום לכתוב את התוכן הזה לבדו, הוא ייעזר בממשקים של בינה מלאכותית. כיום, לא חסרים ממשקים כאלה. החל מתוכנות שנועדו לכתיבת מאמרים, ועד לעוזר אישי כללי כמו ChatGPT. אך כאן מגיעה השאלה המהותית. מי יפיק תוכן טוב יותר – כותב אנושי או ממשק ממוחשב. בדקנו וגילינו שכנראה בכל זאת אין תחליף לבן אנוש ומקלדת.

כתיבת תוכן מקורי – המגבלות של ה-AI

לשימוש בתוכנות המבוססות על בינה מלאכותית יש יתרונות רבים. הן מסוגלות לגלות קשרים נסתרים בין סימפטומים של מחלות שונות, לסרוק כמות גדולה של מידע ולהפיק ממנו מסקנות, לתרגם במהירות תוכן (ברמה זו או אחרת) ואף להעביר שעות שעמום בצ'אט מול דמויות היסטוריות ידועות. אך, מפה ועד להפקה של מאמרים איכותיים הנראים כאילו אדם כתב אותם הדרך עוד רחוקה. לכן  אם תעמידו בפני תוכנה זו משימת כתיבת תוכן כדאי להטיל ספק בתוצר שתקבלו.

למשל, אם תקראו את הפסקה הראשונה של המאמר הזה תוכלו מייד לזהות את ההבדל בין היכולות של כותב אנושי לתאר סיטואציות, לבין היכולת של בינה מלאכותית לעשות זאת. מתוך ההיכרות שלנו עם תהליכי קבלת החלטות, אתגרים והשקפות שונות – אנו יכולים לתאם באופן אנושי ואישי יותר את המצבים מולם הקורא שלנו יתמודד.

לעומת זאת, כתיבה של משפטים המנוסחים על ידי מכונה, תתבסס על תכנים שנכתבו קודם לכן על ידי בני אנוש. שכן, אפילו השם – "אינטליגנציה מלאכותית" אינו נאמן לחלוטין למציאות. זו אינה חשיבה מקורית, אלא ניתוח סטטיסטי של נתונים שנאספו לאורך זמן. אין זה משנה אם אלה נתונים מספריים, מאמרים קודמים בנושא או תמונות שצוירו ביד אמן.

כאן, ניתן לראות את החיסרון הבולט הנוסף של AI – היכולת לייצר תוכן מקורי באמת.

המילים שונות – המסר זהה למאות מסרים שנכתבו בעבר

ככותבי תוכן אנו נדרשים לא פעם למצוא זוויות חדשות לנושאים משמימים. למשל, אם אנו כותבים על תחום הפנלים הסולאריים, אנו יכולים לתאר את המבנה שלהם במאמר אחד, ולתאר שימושים יצירתיים בפנלים סולאריים במאמר אחר. תוכנת AI  לא תוכל "לחשוב" על נושאים חדשים באותה יצירתיות.

הבחירה בנושאי הכתיבה היא אישית עבור כל כותב, והוא יכול לצרף לתוכן את ההתנסות האישית שלו מהמוצר או השירות עליו הוא כותב. נכון, תוכנותAI  מסוגלות לקרוא ולנתח טקסטים שנכתבו על ידי בני אנוש, ולאחר מכן לשלב את המילים המתארות רגשות. אך, היכולת לקשר בין דימויים שונים, לרגשות הנלווים אליהם עדיין מוגבלת מאוד. תוכנת AI יכולה לזהות כי בני אדם תופסים שקיעה כרומנטית, אך לא יוכלו לתאר את ההתרגשות של ממציא שפיתח ממשק רפואי שיוכל להציל מיליונים בדור הבא.

כיום קיימת גם מגבלה נוספת באיסוף הנתונים הנלווים לטקסט הנכתב. כאשר נותנים לתוכנות של בינה מלאכותית לייצר את התוכן, הן יתמקדו בעיקר בנתונים האובייקטיביים שהצליחו למצוא ברשת על הנושא. חלק מהתוכנות, כמו ChatGPT גם לא יוכלו להתבסס על נתונים עדכניים, אלא כאלה שנכתבו עד שנת 2021. אחרים, יהיו מוגבלים מאד בכמות המידע או הדרך שבה ניתן להציגו.

כאן בא לידי ביטוי גם חיסרון בולט של תוכנות AI  רבות. היות והתכנים נכתבים על בסיס סטטיסטיקה ולימוד מכונה, המאמר המיוצרים על ידן דומים מדי זה לזה. עד לרמה שבה מקוריות התוכן עשויה להיות לרועץ.

לא בכדי, בעלי אתרים רבים שעושים שימוש בתוכן שנכתב על ידי מכונה, בודקים שוב ושוב את הטקסטים המופקים על ידה ומזהים אם מדובר בתוכן מועתק או מקורי. שכן, שינוי של מילה או שתיים אינו מספיק כדי להפוך פסקה למקורית לחלוטין. במקרה זה אפשר להשתמש באתר כמו "סורקת" כדי לזהות אם ישנם חלקים לא מקוריים בתוכן הנכתב – ואז ניתן לשנותם. אם כתיבת תוכן מקורי משמעותית עבורכם – בינה מלאכותית עשויה להתקשות בכך.

תכונה נוספת של AI  היא יבוא התוכן משפה אחת לשנייה, דבר שעשוי לגרום לטעויות לשוניות שונות. למשל, המילה "מים" בספרדית היא בגוף יחיד-נקבה, בעוד בעברית היא בגוף זכר-רבים. תוכן שנכתב על ידי AI  צריך לעבור בקרת איכות על ידי קורא אנושי. כזה שיוכל לזהות טעויות של זכר/נקבה, רבים יחיד או תרגום לא נכון של מילה. כמעט כל שפה כיום מכילה ביטויים בעלי משמעות כפולה, והיכולת לבחור בביטוי הנכון משמעותית מאוד.

אם כך, האם בכל זאת ניתן לעשות שימוש כלשהו בממשקי הפקת התוכן המשתמשים בבינה מלאכותית? אכן כן. ניתן להסתייע בממשק זה לאיסוף ראשוני של ראשי פרקים לכתיבת מאמר. לראות היבטים שונים שנכתבו קודם לכן בנושא או לבחון דעות שונות על נושאים במחלוקת. אך כמובן, לשם כך אנו לא זקוקים לבינה מלאכותית. מספיק לפתוח בדפדפן מספר אתרים בתחום ולקרוא את הנכתב בהם.

לסיכום, כפי שניתן לראות העידן בו מכונה תוכל להחליף את הכותב האנושי עדיין רחוק שנות אור מאיתנו. כל עוד לא תמצא הדרך ליצור אינטליגנציה מלאכותית אמיתית, המבוססת על התנסות אותנטית, בלתי אמצעית, בחוויה עליה נכתב המאמר – התכנים שיופקו לא יוכלו להגיע מהמסך ללב. בתחומים אינפורמטיביים הטקסטים האוטומטיים הללו יכולים להיות בסיס לכתיבה – אך לא מאמר מוגמר. בתחומים בהם נדרשת יצירתיות רבה יותר, כמו בכתיבה שיווקית, עדיין לא נמצא קופירייטר ממוחשב שיוכל לקלוע בדיוק לכאבים של הלקוח. אם המאמר הזה ייכתב בעוד מאה שנים, יתכן והוא יהיה שונה לחלוטין. אולי, יוכל גם להיכתב על ידי תוכנה. אך נכון להיום, אם איננו מוכנים להתפשר על איכות התוכן, עדיין נצטרך לשנס מותניים, ולכתוב בעצמנו.

שאלות ותשובות

אם אני צריך תוכן שלא חשוב אם הוא מקורי או לא האם אני יכול להסתמך על AI?

ברמה מסוימת כן. אם אתה האדם היחיד שקורא אותו. אך, צריך לקחת בחשבון שהכתיבה שלו תהיה שטחית ורדודה, וחלק מהפרטים שיופיע לא יהיו עדכניים או נכונים. בכל זאת, מדובר באיסוף מידע שבצעה תוכנה, ואינך יכול לדעת מהיכן מלוקט המידע הזה.

האם ניתן להגיש תוכן שנכתב על ידי AI בתור שיעורי בית בלימודים בבית הספר או באקדמיה?

כיום, מוסדות חינוך רבים חוסמים את האפשרות לכתוב באמצעות AI  בדיוק מסיבה זו. הדבר נחשב כהעתקה לכל דבר.

אם אין לי זמן לכתוב בעצמי, מי יכול לכתוב עבורי?

ישנן חברות כתיבה רבות שיכולות לסייע בכתיבה של מאמרים פשוטים ומעמיקים כאחד, בכל נושא. הכותבים בחברות אלה הם בשר ודם והתוכן שיפיקו יהיה איכותי ומקורי. כמובן, שתמיד כדאי לבדוק את התוכן בתוכנה מיוחדת כמו סורקת.