Skip to content
Home » מה יותר נכון – לכתוב תוכן בעצמכם או לתת לבינה מלאכותית לעשות זאת?

מה יותר נכון – לכתוב תוכן בעצמכם או לתת לבינה מלאכותית לעשות זאת?

כיום, עם עליית הפופולאריות של כלי הבינה המלאכותית, והאפשרות של כל אדם להשתמש בהם בעלויות מזרעיות, רבים חושבים שיוכלו להעביר את מלאכת כתיבת התוכן לאתרים למכונה. לפניכם סקירה עמוקה שמציגה את ההיבטים השונים של הנושא. נדון בהבדלים בין כתיבה של אדם לזו של מכונה, למקור התוכן שנכתב על ידיAI  וננסה לענות על השאלה – האם נכון לכתוב תוכן בעצמכם או לתת לבינה מלאכותית לעשות זאת.

התאמה תכנים לקהל היעד

כיום, רבים בוחנים את היכולות של מערכות כמו ChatGPT ביצירה של תכנים. למי שלא מכיר ChatGPT  הוא כלי המופעל על ידי בינה מלאכותית הממכן את תהליך כתיבת התוכן. אך, למרות שהוא יכול לייצר תוכן במהירות, אין לו את הפרספקטיבה וההבנה הייחודית שמגיעה עם אדם שכותב את התוכן.

בנוסף, כאשר אנו חושבים על כתיבת תוכן, יש לקחת בחשבון קודם כל לא רק מי כותב אותו אלא גם לאיזה קהל יעד הוא מיועד. למשל, תכנים שיווקיים מיועדים לקהל המיועד לצרוך מוצרים ושירותים מסוימים. תכנים אינפורמטיביים מיועדים לכל אדם המעוניין לקרוא מידע על נושא כלשהו. ישנם תכנים הפונים לקהלי יעד ממגדר מסוים (לנשים או לגברים) וכן לגילאים שונים.

כתיבה שמתבצעת על ידי מכונה לא יכולה לקחת בחשבון את כל ההיבטים הנלווים לשפה המותאמת לגיל זה או אחר. נכון, ניתן ללמד את האלגוריתם להשתמש בביטויים מסוימים כדי ליצור התאמה לעגה משפטית (למשל בכתיבת חוזה) אך היכולת שלAI  כיום לבצע זאת באופן מושלם עדיין מוגבלת. אם תבחנו טקסטים שנכתבו על ידי AI ומיועדים לצעירים למשל, אתם עשויים לראות שימוש בסלנג מיושן או שפה גבוהה שאינה מותאמת לקהל זה.

התייחסות להיבטים הרגשיים של התוכן

לכותבים אנושיים יש יתרון ביכולת להחדיר רגש לעבודתם ולהתחבר לקוראים ברמה האישית. הם גם יכולים לוודא שהתוכן שכתבו מעביר את המסר הנכון לקהל המיועד לקריאת תוכן זה. כלי כתיבה בינה מלאכותית מוגבלים לרוב על ידי הכללים שהם מתוכנתים לפעול לפיהם וחסרים יצירתיות בכל הנוגע להעברת רגשות או מתן נקודות מבט ייחודיות שבני אדם יכולים לספק. לכן, ניתן לראות כי כתיבת תוכן היא משימה מורכבת הדורשת יותר מסתם כישורי דקדוק ותחביר.

כאשר מדובר בסיפורים קצרים, ההבדל הוא אף בולט יותר מאשר בכתיבה של תוכן אינפורמטיבי. סופר אנושי בעל יצירתיות, ידע, הבנה בנושא ויכולת ללכוד רגשות יוכל להפיק תכנים עמוקים יותר מתוכנה. היתרונות של סופר אנושי הם רבים, כולל מתן אפשרות לכותבים להתאים את המסר הנכתב למספר קהלים ספציפיים.

קיים גם היבט חשוב נוסף שיש לתת עליו את הדעת. מקוריות התוכן. היות וכתיבה שמתבצעת על ידי תוכנה AI מבוססת על מאמרים קודמים שנכתבו ופורסמו ברשת, לא בהכרח כל התוכן שייכתב יהיה מקורי לחלוטין. סביר להניח שיהיה מדובר בשכתוב של מאמרים אחרים באותו נושא. כתיבת תוכן מקורי משמעותית מאוד אם רוצים להשתמש בו לצרכי קידום, ולהימנע מתביעות על זכויות יוצרים. למשל, אם כותבים מאמר על המצב של ישראל במזרח התיכון, התוכנה עשויה לקחת מידע שאינו רלוונטי ומעשה לשכתב אותו ממאמר קודם. ללא כל יכולת להוסיף נקודת מבט חדשה על הנושא.

לעומת זאת, אם אדם כותב על הנושא הוא יכול להתייחס אליו מפרספקטיבות שונות, כולל אלה שראה בחדשות לאחרונה, כמו גם להבין את הלך הרוח הציבורי בנושא משיחות עם מכרים, חברים וקולגות. דבר שתוכנה תתקשה מאוד לעשות. יתכן, ובעתיד המידע שעליו יתבססו תוכנות אלה יהיה מקיף יותר, ויכלול גם דעות שפורסמו ברשת או ניתוח של קטעי וידאו המבוססים על תוכניות על הנושא. בשלב הזה לכתיבה המבוססת על AI יהיו יתרונות רבים יותר בהשוואה לתכנים הנכתבים באופן זה כיום.

לסיכום, כפי שניתן להסיק מהסקירה הקצרה שלנו בנושא, כתיבת תוכן היא אומנות של ממש שדורשת שילוב של יכולות שונות שעדיין לא בשלו כאלגוריתמים ממוחשבים. בעוד כלי הבינה המלאכותית מסוגלים לייצר תכנים ברמה בסיסית, הם עדיין חסרים את ההיבטים הרגשיים, היצירתיים ויכולת הניתוח ההוליסטי שרק בשר ודם יכול לספק. לכן, נראה כי נכון להיום עדיין חשוב להשתמש באתרי האינטרנט ובשיווק בתכנים שנכתבו על ידי כותבים מקצועיים ולא תוכנות. יתכן ובעתיד התוכנות יתפתחו יותר ונגיע למצב שבאמת לא נוכל לזהות האם תוכנה כתבה מאמר זה או אדם אנושי. אז, נזדקק למבחנים כמו של טיורינג כדי לזהות מי כתב את המאמר.

שאלות ותשובות

האם תוכנות כמו ChatGPT  יכולות לכתוב מאמרי עומק על תיירות/פסיכולוגיה?

לשם השוואה, ממשקים או תוכנות כמו ChatGPT מוגבלים ביכולת שלהם ליצור תוכן שבאמת נוגע ברגשות הקוראים. אין להם אמפתיה והבנה של הנושא, דבר שהופך אותם לבלתי מתאימים לסוגים מסוימים של תוכן. עם זאת, כאשר מדובר בתוכן אינפורמטיבי בלבד AI יכול להפיק תוכן בסיסי, שיכול לשמש כחומר גלם לכותב המנסחו בבהירות.

מה לגבי כתיבה של ספרים? האםAI  יכול לכתוב ספר מרגש וסוחף?

לסופרים אנושיים יש יתרון על פני מכונות מכיוון שהם יכולים לטוות סיפורים סביב נושא נתון, ללכוד רגשות ולכתוב מנקודת מבט אישית – משהו שמכונות עדיין לא יכולות לעשות. מסיבות אלו, חשוב שאדם יכתוב תוכן במקום להסתמך על כלי כתיבה בינה מלאכותית או אלגוריתמים של למידת מכונה.

האם תוכן שנכתב על ידי מכונה מעניין יותר או פחות משל אדם רגיל?

תוכן שנכתב על ידי אדם הוא לעתים קרובות יותר אותנטי ומרתק מתוכן שנכתב על ידי מכונה. מכונות יכולות לייצר תוכן במהירות, אך חסרות להן את הרגש והיצירתיות של כותב אנושי. כאשר נכתב על ידי בני אדם, ניתן להתאים תוכן כדי לענות על צרכים ספציפיים או לתקשר מסרים באופן מקצועי יותר.

לאור הנאמר, האם תוכן שנכתב על ידי בינה מלאכותית מיותר לחלוטין?

בסך הכל לכתיבה בסיוע של בינה מלאכותית יש יתרונות ברמת היצירה של חומר גלם ראשוני, לכותב שחש מחסום כתיבה. אבל הסתמכות על תוכנות בלבד ליצירת התוכן עשויה להוביל לכתיבה רדודה, שאינה משרתת באופן המיטבי את המטרה שלשמה נכתב התוכן.